środa, 22 lutego 2017

Top Canal

Jeśli ktoś urodził się w latach 90 lub później, nie wie, co to była za stacja telewizyjna. Urodzeni pod koniec lat 80 również mogą nie pamiętać. Ja miałem chyba z osiem lat, gdy pojawił ten kanał telewizyjny odbierany - według Wikipedii - w Warszawie i okolicach.
Co do wspomnianych okolic - nie chodzi o promień 10-20 km od Warszawy. Skądinąd wiem, że na pewno stacja docierała do odbiorców w promieniu 50-60 km. W takiej odległości od Warszawy mieszkali moi znajomi, u których zetknąłem się z owym kanałem. Czy dalej - tego nie wiem.
Czym się wyróżniał ten kanał? Był to pierwszy w dużej mierze filmowy kanał telewizyjny. Emitowano w nim bardzo dużo różnych filmów. Oczywiście choć jako dzieciak co nieco oglądałem na tym kanale (ale niewiele, bo w domu nie miałem do niego dostępu), niewiele tytułów zapamiętałem. A właściwie tylko jeden - "Srebrna kula", horror z 1985 roku. 
Co pamiętam jeszcze z tej telewizji? Ano m.in. to, że puszczała pełnometrażowe bajki, że były programy muzyczne oraz że pojawiały się też jakieś mecze. Wydaje mi się jednak, że także w tym kanale po raz pierwszy mogła pojawić się "Krzyżówka szczęścia". W czasach, gdy dostępne były w zasadzie tylko dwa kanały TVP i Polonia 1 taki kanał to był prawdziwy rarytas. Dziś pewnie nikt nie zwróciłby na niego większej uwagi - samych kanałów filmowych jest kilkanaście, a w dodatku większość filmów można znaleźć z lektorem lub napisami w internecie.
Na jednym z for internetowych ktoś napisał, że w Top Canal część filmów puszczana była pod innymi tytułami niż te, które obecne znamy. Też mi się kojarzy, że byłem mocno zdziwiony, gdy po latach oglądałem jakiś film znany mi z tej stacji, ale pod innym tytułem. Zastanawiałem się, o co chodzi... Podobno filmy w Top Canal były puszczane z kaset wideo wypożyczanych w znajdującej się blisko siedziby stacji wypożyczalni... Podobno też niektóre filmy pojawiały się w stacji wcześniej niż... w kinie. Wiele osób z branży filmowej musiało to mocno denerwować...
O stacji krótko możecie posłuchać tu: wideo. Według różnych źródeł stacja rozpoczęła nadawanie w 1991 lub 1992 roku, przy czym ten drugi rok wydaje się bardziej prawdopodobny. W 1994 roku stacja została zamknięta jako piracka. Wtedy to bowiem po raz pierwszy KRRiTv rozpoczęła przyznawanie koncesji, która trafiła w ręce Polsatu, a nie np. Top Canal, a więc stacji, która o koncesję również się ubiegała. Dokładna data zamknięcia stacji to 21 września 1994 roku (do stacji weszły policja, prokuratura i Państwowa Agencja Radiokomunikacji i zrobiły swoje).
Kilka lat temu głośno mówiło się o reaktywacji stacji i jej uruchomieniu w internecie. Na mówieniu w zasadzie się skończyło... A przynajmniej mnie nic nie wiadomo o tym, by stacja obecnie gdziekolwiek nadawała..

5 komentarzy:

  1. W tej stacji pojawił się pierwszy cykliczny program z muzyką disco polo (wtedy jeszcze zwaną chodnikową) - Disco Show. Prowadzącym był Tomasz Samborski.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeju łzy wspomnień z Top Canal.
    Sporo filmów widziałem w tej stacji np:Rollerboys,Giełda za kratami ,Uciekaj Charlie (Patrick Dempsey tam grał).Urodzony jeździec(John Stamos) filmy z Budem Spencerem
    Misja rekina był super.
    Aha pokazywali też mecze Legii
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mieszkam ok. 45 km.od centrum Wawy, pamietam ile musialem z tatą się nagimnastykować żeby zawiesić antenę siatkową ze wzmacniaczem w takim miejscu żeby sygnał łapać tej stacji. Faktycznie to był kanał niczym nutella z pewwxu. Leciały hity filmowe, muzyczne, wspomina się z nostalgią

    OdpowiedzUsuń
  4. Sygnał Top Canal był odbierany w Ciechanowie i Przasnyszu, co potwierdza, np. to
    https://www.youtube.com/watch?v=5o1oBm_cjrs

    OdpowiedzUsuń
  5. Top Canal udało Mi się parę razy odbierać w okolicach Rawy Mazowieckiej podczas propagacji z anteny siatkowej tylko był duży kłopot Top Canal nadawał na 57 kanale na tym samym 57 kanale ktoś nadawał niepotrzebnie z masztu w Bartnikach TVP 2 i bardzo utrudniali odbiór Top Canal trzeba było idealnie antenę nakierować na Warszawę I Riwera Politechniki Warszawskiej skąd nadawali bo wtedy odbierałem TVP 1,2 Wot Ostankino i Polsat z PKIN i NTW-POLONIA1 z Hotelu Mariott te kanały były stałe odbierane a Top Canal okresowo odległość około 80 km od Centrum Warszawy po drodze Wysoczyzna Rawska i jej pagórki i wzniesienia utrudniające falą radiowym dotarcie do anten tu w terenie.

    OdpowiedzUsuń

Komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora