środa, 3 lutego 2021

Seriale animowane TVP 2 - część 4

Przedstawiam kolejną część animacji (i nie tylko), jakie pojawiły się w przeszłości w programie drugim Telewizji Polskiej. W przygotowaniu kolejne części, które co jakiś czas będę publikował.
Zanim jednak właściwa część wpisu, krótko o cyklu, który powinien pojawiać się w pierwsze środy miesiąca, a które postanowiłem ograniczyć do minimum. Chodzi o "Archiwum bloga". Raz w miesiącu przy okazji innych wpisów będę na jego końcu wrzucał informację, co w ostatnim czasie zmieniłem lub poprawiłem w postach opublikowanych w przeszłości. Zaczynam już dziś
*     *     *
Tajemniczy opiekun. Pamiętam, że oglądałem ten serial, jakoś jednak nie utkwiło mi za bardzo w głowie, o czym on konkretnie był, dlatego też posłużę się informacjami znalezionymi w czeluściach internetu. Otóż według nich główną bohaterką była Judy Abbott, mieszkająca w sierocińcu nastolatka, która potrzebowała "sponsora", czyli osobę, która z dobrego serca zechciałaby przeznaczyć środki finansowe na to, by mogła ona kontynuować naukę. Dziewczyna nieświadomie odstrasza potencjalnych chętnych swoim zachowaniem, jednak pewnego dnia pojawia się tajemniczy opiekun - ktoś, kto postanowił opłacać jej szkołę, w zamian jednak oczekując, iż będzie ona regularnie pisała listowne "sprawozdania" z postępów w nauce i wydarzeń szkolnych.... Nie jestem pewien, ale chyba w ostatnim odcinku została wyjawiona tożsamość dobrodzieja...
Serial wyprodukowali Japończycy na podstawie książki pod tytułem "Tajemniczy opiekun", której autorką jest Jean Webster. Anime powstało w 1990 roku (oryginalny tytuł: Watashi no ashinaga ojisan) i liczyło 40 odcinków. Premiera w programie drugim TVP miała miejsce w niedzielę 31 stycznia 1993 roku i właśnie w ten dzień tygodnia około 8.00 emitowano kolejne odcinki. Ostatni epizod wyemitowano 14 listopada 1993 roku. Niestety nie wiem, czy u nas pojawiła się wersja lektorska czy z dubbingiem. Na obrazku główna bohaterka...
Życie w ZOO - no dobra, tu poległem. Nie oglądałem, bo jakoś nie ciekawiło mnie. Nie znam też oryginalnego tytułu (może ktoś wie?). Najprawdopodobniej premierę miał 11 lutego, a ostatni odcinek pojawił się na początku sierpnia 1993 roku. Łącznie wyemitowano 26 odcinków (emisja w czwartki). Według starych ramówek serial przyrodniczy był produkcji amerykańskiej. Na tym moja wiedza niestety się kończy... W komentarzu pojawiła się sugestia, że może chodzić o pozycję australijską "Zoo family" z 1985 roku. Biorąc pod uwagę czas powstania, tematykę i liczbę odcinków - jest to możliwe. Jeśli ktoś pamięta tę pozycję (z polskiej telewizji) - prośba o potwierdzenie. Przykładowy odcinek: tutaj.
Pole Position.
Trzynastoodcinkowy serial animowany premierę w Polsce miał 19 marca 1993 roku, ostatni odcinek wyemitowano 11 czerwca tego samego roku. Amerykańska produkcja z 1984 roku powstała najprawdopodobniej na bazie japońskiej gry wideo o tej samej nazwie (z 1982 roku). Serial gościł na antenie programu drugiego w piątki. Wiem, że anime zostało zdubbingowane, nie pamiętam jednak, czy stało się to na potrzeby TVP, czy może późniejszych emisji na kanałach dziecięcych.
Bohaterami anime jest rodzeństwo: Dan, Tess i Daisy. Choć już po tytule łatwo domyślić się, że będziemy mieli do czynienia z samochodami, tytułowe "Pole position" nie dotyczy jednak Formuły 1, ale tajnej organizacji walczącej z przestępczością. Zajmują się tym Dan i Tess (Daisy jest najmłodsza), mając do dyspozycji dwa samochody najnowszej generacji, z wieloma gadżetami i... własną osobowością (ten ostatni element nieco kojarzy mi się z serialem "Nieustraszony"). Nadzór sprawuje doktor Zachary, prywatnie wuj rodzeństwa... Intro do zobaczenia - kliknij. Pamiętam, że oglądałem ten serial, ale w pamięci utkwiły mi jedynie samochody...
Anette
- tego serialu w ogóle nie oglądałem, musze więc posłużyć się informacjami internetowymi, by cokolwiek o nim napisać. Tytułowa Anette to dwunastoletnia dziewczynka, mieszkająca w górskiej wiosce, która po śmierci matki zajmuje się młodszym braciszkiem i stara się pomagać w domowym gospodarstwie. Jej przyjaciel - Lucien stara się odzyskać zaufanie bohaterki po tym, gdy jej brat złamał nogę (a winą za to obarczono Luciena) i udowodnić, że doszło do nieszczęśliwego wypadku...
Premierę w Polsce serial miał 4 maja 1993 roku. Emitowany był w każdy wtorek do marca 1994 roku. Niestety nie wiem, czy pojawiły się wszystkie odcinki - według wikipedii anime liczy 48 odcinku, a ja naliczyłem według starych ramówek zaledwie 47 wtorków, w których on się pojawiał... Jak wiele bajek emitowanych w telewizji, także tę wyprodukowali Japończycy (w 1983 roku). Oryginalny tytuł: Arupusu Monogatari Watashi no Annetto. Wikipedia informuje też, że serial był dubbingowany - więc należy chyba przyjąć, że tak było. Niestety, w sieci udało mi się trafić jedynie na wersję anime chyba w języku francuskim... Aha - serial powstał na podstawie książki "Skarby śniegu", której autorką jest Brytyjka Patricia St. John.
Nowe przygody Calineczki.
Zapewne nikogo nie zdziwi fakt, że jest to animacja japońska. Oryginalny tytuł "Oyayubi Hime Monogatari". Powstało 26 odcinków, a serial wyprodukowano w 1992 roku. W Polsce premierę miał 14 czerwca 1993 roku, a ostatni odcinek wyemitowano 13 grudnia. Wszystko wskazuje na to, że nie pominięto żadnego epizodu (1 listopada serial nie był emitowany). Anime pojawiało się w poniedziałki.
Krótko o fabule - pewna kobieta niezbyt radziła sobie z psotną córeczką o imieniu Maja. Za radą jakiejś czarownicy przynosi do domu magiczną książkę (o Calineczce) i postanawia przeczytać ją Mai. Kiedy w trakcie lektury matka zasypia, Maja, którą zaczęła zżerać ciekawość, co działo się dalej z bohaterami powieści, postanowiła sama wziąć książkę do ręki i... za sprawą magii zostaje zmniejszona do rozmiarów Calineczki i wciągnięta do magicznego świata. Tam, od dobrej wróżki Angeli dowiaduje się, że trafiła do świata snów swojej matki i aby wrócić do domu musi sprawić, by mama się obudziła. By tego dokonać, musi najpierw dotrzeć do odległej krainy, gdzie mieszka Kryształowy Książe, Władca Krainy Snów. W drodze do krainy przyjdzie jej zmierzyć się z wieloma trudnościami i przeżyć wiele przygód mających wpływ na jej charakter... Żeby nie było zbyt kolorowo - w tej animacji występuje też czarny charakter, zła czarownica Helula, którą (wygląd) jako jedyną pamiętam z bajki (pojawiła się po raz pierwszy pod koniec pierwszego odcinka)....
*     *     *
A teraz krótko o poprawkach naniesionych w trzech archiwalnych wpisach:
"O co chodzi" - nastąpiła drobna korekta tekstu, ważniejsze zmiany to zamieszczenie loga programu, a także dodatkowa informacja, do której nie dotarłem wcześniej - otóż program nie był wymyślony u nas, a, jak większość, robiony na licencji. Szczegóły zamieściłem we wpisie z 2013 roku.
"Zulu Gula" - tu w zasadzie zmian nie dokonywałem, a jedynie dodałem logo.
"Trzy kwadraty" - zamieściłem więcej informacji o dniach i porze emisji programu. Skorygowałem też doniesienia, jeśli chodzi o lata emisji. Otóż mimo iż niemal wszędzie pojawia się info, iż teleturniej emitowany był w latach 1996-99, według mojego śledztwa jego emisja zakończyła się już w czerwcu 1998 roku... Dodałem też logo, a także wygląd jednego z kwadratów.

2 komentarze:

  1. Życie w Zoo to może chodzi o ten serial https://www.imdb.com/title/tt0088644/ ?

    OdpowiedzUsuń
  2. "Pole Position" emitowane na kanałach z kreskówkami dalej miało oryginalny dubbing z początku lat 90. Mam gdzieś 2 odcinki na VHS nagrane jeszcze z TVP i mogę to potwierdzić. Parę lat temu próbowałem obejrzeć kilka odcinków właśnie na jakimś cartoonowym kanale. Generalnie słabo się to zestarzało. O wiele lepiej dziś wypada "Mask".
    Natomiast sam serial w Stanach mocno inspirował się właśnie m.in. "Nieustraszonym".

    OdpowiedzUsuń

Komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez administratora